Joehoeee ik ben er! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Linda Ham - WaarBenJij.nu Joehoeee ik ben er! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Linda Ham - WaarBenJij.nu

Joehoeee ik ben er!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

04 December 2008 | Ghana, Tamale

Hej allemaal,

Het duurde eventjes maar hier is ie dan.. het eerste berichtje vanuit Ghana!

Alles gaat goed hier hoor :D Heb het helemaal naar mn zin en de zon schijnt en das altijd leuk :D

Ik ben gisteravond laat aangekomen in Tamale. Annemiek en ik vertrokken 2 dec om 7 uur sochtends met het vliegtuig naar Frankfurt en vlogen van daaruit verder naar Accra (btw anouk, anne en leen: no more ryan air voor mij.. Lufthansa is pas relaxt!! Mega groot vliegtuig, beeldschermpje voor je neus met keuze uit veel films, eten en drinken, als je naar de wc moet ga je met trappetje naar beneden.. superluxe!)

Na wat vertraging door een tussenlanding in Nigeria was ik om half 10 in accra uiteindelijk. Daar stond Alex ons al op te wachten en we werden met zn taxi meegenomen naar zn huisje. Wat een drukke boel in Accra zeg! Het was donker, dus verder niet veel kunnen zien, maar overal lopen mensen, continue filerijden etc. Om half 11 waren we dan eindelijk echt in het huisje, waarna we de klamboe op hebben gehangen.. En toen lekker slapen!

De volgende ochtend ging de wekker om half 6, want om 6 uur gingen we weer gezellig met de bus naar Tamale. Eigenlijk was de planning een dagje langer in Accra om te acclimatiseren, maar dat kwam niet uit bij de organisatie, dus we moesten maar gelijk door. Naja.. busreis van 12 uur kan er ook nog wel bij.
Na een korte -soort van- douche onder een koude straal in de taxi naar de bus. Daar natuurlijk lekker op zn Ghanees 4 uur moeten wachten tot we ook echt vertrokken, maar toen waren we dan ook echt op pad.

Even tussendoor, we hadden dus niks meer te eten, kregen geen ontbijt en we hadden geen ghanees geld! Maar gelukkig wel 3 medevrijwilligers die voor ons water en wit brood hadden gekocht. Die dag hebben we dus voornamelijk geleefd op letterlijk water en brood.

1 ding kan ik al vertellen, de grote wc-cultuur-shock is al achter de rug.. we hadden een stop na een reis van 4 uur dus ik moest wel even plassen. Ik zie een schattig jongetje naast een bordje met toilet 20 cent en urinoir 10 ct.. hij vroeg om 10 ct dus nadat ik dat gaf mocht ik samen met miek een mooi hokje in. Stel je voor, vier ghanese vrouwen, 2 blanke meiden, 1 vierkante kamer met aan de zijkant een goot waar je maar boven moet gaan hangen. Geen muurtjes, geen deur, niks!!! Oohhh het was zoo moeilijk ons lach in te houden en ook daadwerkelijk van de ' wc' gebruik te maken.. Maar het is gelukt! Ik denk dat ik nu in Nl geen moeite meer ga hebben met tussen de bosjes plassen, ik ga er voortaan gewoon voor zitten haha.

Verder over de reis.. tja, het heeft uiteindelijk 14 uur (plus dus die 4 uur wachten) geduurd voor we in Tamale waren (half 1 snachts) en daar mochten we gelijk naar bed in het guesthouse waar we nu 3 dagen verblijven.

Vandaag hebben we een introdag gehad, andere vrijwilligers ontmoet, zometeen nog uit eten en dan denk ik vroeg naar bed want ik ben nu echt best kapot.

Tamale is trouwens een best grote stad waar we gezellig met de fiets rond kunnen crossen. Heel heuvelachtig, veel rood zand, alles is te krijgen hier (denk aan plasma tv's en dove douchecreme) en het is lekker warm.


Zaterdag gaan we naar t gastgezin en zondag zijn de verkiezingen. We mogen zondag, maandag en dinsdag ons gezin niet verlaten, dus ik kan denk ik pas woensdag weer wat laten weten op deze site.

Het gastgezin is trouwens een leuk gezin schijnbaar, er werd alleen wel aangeraden een plastic emmer te kopen waar je zakjes in kan hangen om in te poepen haha. En die zakjes kan je dan in het beruchte gat deponeren. Het is 'normaal' dat vrijwilligers niet op het gat gaan.

Het is echt heel leuk om jullie smsjes te lezen. marleen, je vliegtuigpakketje was echt superlief!!! De chocola heeft het alleen niet overleefd, das nu een pasta die ik maar weg ga gooien denk ik. Maar echt superlief!

Mn nl'se nr doet het trouwens op dit moment gewoon, ik kan er alleen niet mee terug smsen. Mijn Ghanese nr is incl landnr: 00233 249074991

Ik ga zo nog even proberen de eerste foto's op een site te zetten. Anders houden jullie die nog van me tegoed.


Kus Linda

  • 04 December 2008 - 15:59

    Joost:

    Hey Linda!

    Goed om te lezen dat de reis goed is gegaan. Wel een hoop gereis zo op zo'n eerste dag gelijk! Kom de volgende dagen maar ff tot rust. Ik zag je trws net online op hyves :-P maar ik denk dat t kwekken/chatten ff niet werkte.
    Veel plezier nog daar!
    En ik ben wel jaloers op de zon! Want hier is het koud en viel er de halve dag natte sneeuw.

    Groetjes! xx Joost dZ

  • 04 December 2008 - 16:00

    Flo:

    Klinkt allemaal gaaf Lin! Heel veel plezier verder!! X

  • 04 December 2008 - 16:04

    Anouk:

    Linnie!

    Eindelijk! Haha ik heb echt de afgelopen dagen 16 keer per uur je site gechecked of je niet heel toevallig al iets getypt had.

    Ik heb dinsdagavond meteen je mama gesmst om te vragen of je er al was en dacht dat je van de aardbodem verdwenen was, maar snap nu dat je niet kunt terug smsen ;) Ik zal je voortaan op je Ghaneese nummer stalken dan!

    Super fijn om te horen dat je het naar je zin hebt daar. Je hebt m'n vermoedens over wc-avonturen echt helemaal bevestigd haha. Ben blij dat ik nu eindelijk weet hoe het er daar echt aan toe gaat, na al die spannende fantasieën!

    Heeeeel erg veel plezier de komende dagen en sterkte met alle cultuurshocken. ;) Als je dinsdag weer je huisje mag verlaten zal ik zorgen dat er een giga lange mail in je inbox zit! Je kerstkaart is sinds gister onderweg, dus ben benieuwd hoelang die er over doet. :D

    Dikke kus!


  • 04 December 2008 - 16:04

    Diane:

    geweldig om je verhaal te lezen, helemaal omdat het voor mij nu ook zo dichtbij komt!!
    geniet ervan en ik lees je berichtjes wel!!!

    x

  • 04 December 2008 - 16:05

    Anouk:

    Oh, en als je terugbent zullen we maar eens een reisje met Lufthansa boeken dan! :D

  • 04 December 2008 - 16:08

    Vins:

    Heey Linda,

    Jeetje wat een reis om er te komen, maarja gelukkig kun je nu acclimatiseren daar. En geniet van de zon, want hier is het weer niet best. Heb je ze daar je mooie panterprintje al laten zien? ;)

    Heel veel plezier en succes!! (Zeker gezien het in een emmer poepen gebeuren ;) haha)

    X
    Vins

  • 04 December 2008 - 16:14

    Hanne:

    hey lin...

    je bent pas een dag weg en nu al zoveel indrukken..!! super gaaf hoor!!
    geniet van je tijd daar en groetjes aan annemiek.

    dikke kus

  • 04 December 2008 - 16:57

    Nikki:

    Heey,
    Super leuk om je verhaal te lezen. Ben wel echt jaloers op je hoor :P Ik wil ook weer terug!!!
    Je hebt wel echt veel langer moeten reizen als mij, daar ben ik niet jaloers op ;) Nog super veel plezier!!!
    En probeer zoveel mogelijk te genieten!!! Voor je het weet zit je weer in het koude nederland.
    xxx

  • 04 December 2008 - 17:00

    Wieke:

    De eerste kennismakingen die bij het land horen heb je al gehad.
    Fijn om al zo snel jullie eerste ervaringen te lezen.
    Veel plezier

  • 04 December 2008 - 17:19

    Anne:

    heee lin!
    fijn om te horen dat je goed bent aangekomen! Wat een indrukken heb je de eerste dag al mee mogen maken zeg, wel echt super leuk allemaal! Ik zal je ghanese nr meteen opslaan in mn tel, dan kan ik je nog eens een berichtje sturen! heel veel suc6 daar tijdens de verkiezingen en dan lees ik snel weer iets van je!!
    liefs, dikke kus

  • 04 December 2008 - 17:25

    Annick:

    Hey Linda!
    Nou de reis is volgens mij al een avontuur op zich. Maar heel fijn dat jullie op de plaats van bestemming zijn! En van dat heerlijke weer moet je echt genieten, want het heeft hier vandaag weer gesneeuwd. Veel succes met de toilet voorzieningen! Ik ben ook benieuwd naar de foto's. Have fun!!! Kus Annick

  • 04 December 2008 - 19:03

    Jukes Clan:

    Hoi Lin,

    Jeetje en dan op een paar dagen al zoveel ervaringen. Je zult wel een beetje in een soort roes zitten nu. Superzeg, die poepemmer!!! Maak daar vooral foto's van, lijkt ons voor Casper erg stimulerend om op het potje te gaan!

    Dikke kus, pas goed op jezelf
    Karin en de rest van de Jukesjes

  • 04 December 2008 - 19:49

    Marleen:

    Lin! Klinkt allemaal goed! Jammer van de chocola, had ik totaal niet bij stilgestaan :p Ben benieuwd naar je gastgezin en de foto's!
    kus
    (oh ja, met Lufthansa naar Buenos Aires!)

  • 04 December 2008 - 21:35

    Pa Janssen:

    Hoi Linda!

    Toch wel tof hé?
    Ik heb nooit geweten dat in Ghana "wildplassen" verplicht is....Hahaha.
    Het is hier koud met max. 5 graden en veel natte sneeuw.
    Kijken uit naar jullie volgende berichtje.

    groetjes, pa Janssen

  • 05 December 2008 - 07:22

    Cees & Femke:

    hee Lin,

    super dat je er uiteindelijk bent aangekomen ondanks de vertragingen! veel succes daar en we wachten je volgende bericht af.

    liefs cees & femke

  • 05 December 2008 - 11:39

    Monique:

    Linda wat een verhalen zeg dat heeft wat in petto voor de komende maanden!! Wel een belevenis denk ik en niet teveel bij stilstaan. Wel leuk dat iedereen zo kan meebeleven wat jullie allemaal meemaken.
    xxxMonique.

  • 05 December 2008 - 13:07

    Sharissa:

    he linda!

    lang reizen is het wel, maar neem aan dat het de moeite waard was! heel veel succes daar en geniet ervan!
    groetjes!

  • 05 December 2008 - 15:19

    Ad Goossens:

    Hoi Linda, erg leuk om op deze manier je belevenissen te kunnen volgen. Ben benieuwd hoe het werk in het weeshuis je bevalt. Ik hou je site in de gaten.

  • 05 December 2008 - 15:48

    Bianca:

    Nou Lin, top hoor!! Je bent echt op weg en hoe...haha op naar het ghaneese leven!!
    Hopelijk kom je goed tot rust en kun je aan je avontuur gaan beginnen!
    Lief dat er al zoveel berichtjes online zijn!
    Jaloers op de zon!!!!!

  • 05 December 2008 - 17:16

    Mary:

    Hoi Linda, fijn dat je goed bent aangekomen. Al heel wat meegemaakt daar. Ik kan me voorstellen dat je een beetje moe was. Succes met alles en ik ga je volgen via je site! Veel succes, liefs Mary

  • 05 December 2008 - 18:46

    Tante Hanny:

    Hoi LInda
    Iklees allemaal spannende dingen die je meemaakt.Super maar ik ben maandag middag met de kleinkinderen naar het kasteel van sinterlkaas geweest(bergen op zoom)en die vertellen nu rond dat oma op een middag even naar Spanje rijdt,Dus je ziet je komt uit een reislustige familie
    Groetje en pas goed op jezelf.Tante Hanny

  • 06 December 2008 - 17:03

    Linda Ham:

    hej allemaal!!

    Berichtje plaatsen lukt niet goed, dus ik heb het op de blog van mn hyves gezet. Daar kan je mn avonturen lezen!

    kus!!

    dankjullie voor alle leuke reacties :D

  • 07 December 2008 - 14:55

    Anne Appels:

    Hee Linda!
    Mooi dat alles goed verlopen is en je veilig bent aangekomen!
    Heel veel plezier daar en ik ben benieuwd naar de foto's !

    Groetjes Anne

  • 07 December 2008 - 18:18

    Pauline:

    Heej Linda,
    ben blij dat alles goed is gegaan, kan al lezen dat je het super naar je zin hebt !!!.
    nou meid pas goed op jezelf
    dikkekuss van ons in Schiedam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Linda

Actief sinds 17 April 2008
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 35156

Voorgaande reizen:

23 Maart 2015 - 01 November 2015

Reisleidster op Gran Canaria

13 April 2014 - 30 Oktober 2014

Reisleidster in Marmaris #3

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Rondreis door Mexico

13 April 2013 - 30 Oktober 2013

Reisleidster in Marmaris #2

09 Mei 2012 - 31 Oktober 2012

Reisleidster in Turkije

21 April 2011 - 15 Mei 2011

Rondreis door Azië

30 April 2010 - 14 Mei 2010

Thailand

02 December 2008 - 18 Februari 2009

Ghana

Landen bezocht: