Afrikaanse kerst - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Linda Ham - WaarBenJij.nu Afrikaanse kerst - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Linda Ham - WaarBenJij.nu

Afrikaanse kerst

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

27 December 2008 | Ghana, Tamale

Heej!

Weer een verhaaltje van mij!

De vorige keer vertelde ik al dat ik beetje ziekjes was, paar dagen later werd ik helemaal duizelig en misselijk wakker dus besloot ik toch maar even naar een kliniek in de buurt te gaan om te testen of het geen malaria is. Annemiek ging gezellig mee, want die voelde zich ook ziek, zwak en misselijk.

In het kliniekje mochten we meteen mee naar het laboratorium (kamertje met naalden en een microscoop) en werd er bloed geprikt. Dit werd in de vensterbank gelegd (vraag me niet waarom) en er werden wat proefjes mee gedaan waardoor we na 25 min te horen kregen dat we geen malaria hadden (Joehoee!!). Ik vond het zo leuk, dat ik ook maar meteen ff vroeg of hij wilde kijken of ik buiktyfus had. Dus weer hetzelfde riedeltje, met wat andere proefjes en ja hoor ik mocht een week aan de antibiotica. Gelukkig heb ik het in een heel vroeg stadium ontdekt, dus het valt allemaal best mee. Vooral veel buikpijn en naar gevoel.
Leuk dat de vrouw van travelclinic zei dat ik geen buiktyfus inenting nodig had.. Hmmm...
(Nu ik dit schrijf zit ik al 3 dagen aan medicijnen en voel ik me weer bijna helemaal topfit!
Met Annemiek gaat het ook steeds wat beter trouwens, dus het gaat allemaal prima hier nu :))

En dan nu het leukste gedeelte van het verhaal, de Ghanese kerst!

Op 23/12 hadden we met alle vrijwilligers een kerstdiner. Iedereen maakte een gerecht, dus we hadden echt heel veel. Soep, salades, brood (zelfs echt bruin brood!), kruidenboter, pastasalades, rijstsalades en frietjes! En als klap op de vuurpijl een chocoladefondue met echte nederlandse chocola :)!!! Superlekker!
En geheel in het teken van kerst en de arme kindjes in Afrika hebben wij alles wat over bleef aan de kinderen die op straat stonden toe te kijken gegeven. Ze zaten er keilekker van te smullen wat aan de ene kant leuk was om te zien, maar aan de andere kant natuurlijk ook wel shockerend..Er waren zelfs kinderen die de schillen van de ananas leegaten die we hadden weggegooid. Dat was best heftig!
Maar goed, verder een hele leuke en gezellige avond gehad.

De 24e was ik dus naar de dokter geweest en voelde me niet zo lekker. Dus rustig aangedaan. Wel alle mooie kadoos uitgepakt :)Nu is mijn kamer lekker -over-the-top kerst met slingers en lampjes en een kerstsok, muziekdoosje en niet te vergeten een kerstmuts die licht geeft! Dankjewel anne, marleen, noek en pap en mam!
Ook een lekker pakketje gekregen met o.a. echte donkerbruine bammetjes (whoehoeee vezels!!), bifi worstjes, wc papier en ballonnen :) Ben ik ook heel blij mee. En een leuke kaart van opa en oma!

En dan nu 1e en 2e kerstdag:
Nou, daar doen ze hier dus bijna helemaal niets aan! We hadden vantevoren allemaal wilde verhalen gehoord van het christelijke deel van ons gastgezin (hier wonen namelijk moslims en christenen naast elkaar op een erfje en wij wonen daar dus tussenin). Ze zouden drie dagen in de kerk zitten, hele dag feest in de kerk van 8 uur sochtends tot 4 uur smiddags. Superleuk en gezellig schijnbaar.

Nouja, we hadden al bedacht dat wij dan wel 1e kerstdag sochtends naar de kerk wilden gaan.. Ik kwam buiten.. loop het hele gezin nog in slobberkleren rond, de was te doen. Hmm... ze zagen er niet uit alsof ze van plan waren binnen een kwartier naar de kerk te gaan. Naja, dan niet.. dus toen gingen we lekker op t gemakje ontbijten waarna we inkopen gingen doen voor een lekkere kerstlunch (brood, met ei, komkommer, mayo en zout) en smiddags een echte appeltaart gaan eten bij een leuk eettentje in de buurt. Onze kerst stond dus geheel in het teken van zo lekker mogelijk eten.

2e kerstdag hebben we goed werk geleverd, al zeg ik t zelf. We gingen om half 9 sochtends helpen de school te schilderen die door andere vrijwilligers is gebouwd. Het wordt echt een heel mooi gebouw en mede door onze hulp kunnen de kinderen na de vakantie in een nieuw gebouw les krijgen. We hebben een paar uur geschilderd, tot de verf op was en gaan maandag waarschijnlijk de rest doen.
Na het schilderen hebben we gerelaxed op het kantoor, kaartspelletjes gespeeld en wat gegeten en 's avonds gingen we uit eten (tja, het is tenslotte kerst..). Eerst hadden we in de Brad een restaurantje uitgezocht.. toen we daar aankwamen gingen we zitten (tl-licht, stoelen zaten niet lekker..) en bleken ze alleen cola te hebben (niet eens water!) en qua eten konden we kiezen uit fried chicken of fried fish. Uhh tja, toen zijn we toch maar even een ander restaurant gaan zoeken. Uiteindelijk heerlijke burger met friet op voor keiveel geld 9 cedi! Das gewoon 7 euro ofzo! (alles is hier echt spotgoedkoop verder)

Het was al met al een hele leuke, bijzondere kerst! Zo een maak je niet mee in Nederland.

Leuk om jullie smsjes te krijgen! Dankjewel


Met oud en nieuw gaan we ook hapjes maken allemaal en dan in het kantoortje zitten met alle vrijwilligers, de restaurantjes en cafetjes zijn hier nameljk maar tot 10 uur open dus dat schiet niet op. Na oud en nieuw gaan we weer op trip naar Mole National Park, waar ik hopelijk olifanten en andere mooie dieren ga zien. Het hotel daar is schijnbaar heel relaxt met een zwembad!! :) Heb er al heel veel zin in.

Ik wens jullie allemaal een superleuk oud&nieuw en een gelukkig 2009!

Hele dikke kus Linda



  • 27 December 2008 - 11:14

    Anouk:

    Linnie!

    Ben blij dat je je weer een beetje beter voelt! Wat heb je een speciale kerst gehad. Zo een maak je er in Nederland idd niet meer mee! Ben heel benieuwd hoe het schooltje eruit gaat zien. Laat je snel foto's zien?

    Dank je wel nog voor je Ghaneese kerstkaart! Hij heeft een heel mooi plekje gekregen. Heb je trouwens mijn kaart al gehad? Die is al zeker 3 weken onderweg! Had wel met een gouden pen geschreven, dus mss issie onderschept door de Afrikaanse postbode.. ;)

    Succes daar verder met alles! Ik mail je snel!
    Liefs,

  • 27 December 2008 - 11:18

    Vins:

    Heeey Lin!

    Gelukkig ben je alweer een beetje beter en heb je zo te lezen een leuke kerst gehad!
    Ben benieuwd naar de trip die je gaat maken na oud&nieuw! Veel plezier en alvast: GELUKKIG NIEUWJAAAAAR!

    Kus

  • 27 December 2008 - 11:19

    Anne:

    hee lin!
    dat is wel een hele andere kerst dan in nederland he! lekker warm weer is sowieso raar met de kerst lijkt mij!
    Ben blij dat je op tijd naar de dokter bent gegaan!! Nu gaat het gelukkig een stuk beter met je! Heb je mn kerstfilmpje nog gekregen trouwens??
    liefs

  • 27 December 2008 - 11:19

    Linda Ham:

    Ja ik heb nu mijn usb-stick, dus ik zal snel proberen wat meer foto's online te zetten.
    Je kaart is er nog niet.. maar hou je op de hoogte.
    Kuss!

  • 27 December 2008 - 11:54

    Ad Goossens:

    Hoi Linda, blijft leuk om je belevenissen te lezen. Gelukkig was je niet ernstig ziek. Ben nog steeds benieuwd naar het onderwijs in Ghana, misschien kun je daar na de jaarwisseling eens proberen iets meer over te weten te komen. Ik wens je alvast een fijne jaarwisseling en geniet maar van alle indrukken die je daar op doet !
    Groetjes, Ad

  • 27 December 2008 - 12:26

    Wieke:

    Haai Lin,
    gelukkig voelen jullie je weer wat beter.
    hier ist het echt brrrrrr koud -2 graden, maar wel met een zonnetje.
    ik heb aan jullie gedacht toen ik mijn chocoladevoorraad zat weg te eten ('lin en miek zitten nu misschien aan de rijst of hopenlijk friet') maar ik had dus geen medelijden hoeven hebben.

    Op naar nog wat mooie belevenissen in 2009 daar Linda!

  • 27 December 2008 - 13:52

    Janneke:

    Hoi Linda,

    Leuk om al je ervaringen te lezen!
    Heb je geen geit gegeten? Ik hoorde vorig jaar dat dat de traditie was als ze uit de kerk kwamen.
    Heel veel plezier in Mole, maar dat zal vast wel lukken.

    X Janneke

  • 27 December 2008 - 18:08

    Mark:

    he lin, is er op oud en nieuw helemaal geen cafe open tot half 1 ofzo? dat zal toch wel?
    Echt cool van dat park. veel fotos maken he.

    Veel plezier
    x

  • 27 December 2008 - 21:39

    Ilse Oomen:

    Hey Linda,
    Hartstikke leuk om al je ervaringen van het verre land te lezen!! Klinkt allemaal erg indrukwekkend maar vooral ook erg leuk!!
    Geniet ervan en ik blijf je verhalen volgen hoor!!
    Groetjes ilse

  • 28 December 2008 - 13:32

    Marissa:

    Haaa die Linda!!

    Jakkes, buiktyfus!! Maar gelukkig was je er redelijk op tijd bij en gaat het nu weer wat beter! Ik zou die vrouw van de inentingen aanklagen of een kaartje sturen met dat je buiktyfus hebt..en bedankt;) hahaha!
    Goed om te lezen dat het verder goed gaat en jullie lekker bezig zijn! Jullie doen goed werk!! Zorg maar goed voor de kindjes, en natuurlijk voor jullie zelf! Ik ben benieuwd naar volgende foto's!
    Hee, alvast een goede jaarwisseling en een gelukkig nieuwjaar he!!
    Liefs, Marissa

  • 28 December 2008 - 18:15

    Annick:

    hey lin! Klinkt inderdaad als een hele bijzondere kerst. Het is toch maar weer eens bewezen dat waar je ook bent, kerst in het teken van eten staat :) Ik hoop dat jij en miek zich snel beter voelen!! In ieder geval een heel gezond en gelukkig 2009 toegewenst en heel
    veel plezier bij het National Park! Ik ben benieuwd naar de foto's! Kus Annick

  • 29 December 2008 - 21:45

    Sjanny:

    Hoi Linda
    Blij dat je weer wat beter bent,je hebt er weer een nichtje bij Isa een bijzonder mooi meisje en gelukkig geboren onder iets gunstiger omstandigheden dan daar bij jullie in Ghana.Maak er een mooie trip van naar het Natuurpark.Geen gevaarlijke dingen doen,veel foto's maken en geniet van alles wat je mee maakt liefs van ons allemaal.

  • 02 Januari 2009 - 19:22

    Jukesclan:

    Hoi Lin,

    De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!

    Groetjes van ons

  • 03 Januari 2009 - 21:18

    Sjoerd:

    Linda!!
    Wat gaaf om jouw verhalen te lezen! Hebben ze daar ook schaatsbanen!? Anders volgend jaar weer! Gelukkig nieuwjaar!!
    Kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Linda

Actief sinds 17 April 2008
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 35136

Voorgaande reizen:

23 Maart 2015 - 01 November 2015

Reisleidster op Gran Canaria

13 April 2014 - 30 Oktober 2014

Reisleidster in Marmaris #3

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Rondreis door Mexico

13 April 2013 - 30 Oktober 2013

Reisleidster in Marmaris #2

09 Mei 2012 - 31 Oktober 2012

Reisleidster in Turkije

21 April 2011 - 15 Mei 2011

Rondreis door Azië

30 April 2010 - 14 Mei 2010

Thailand

02 December 2008 - 18 Februari 2009

Ghana

Landen bezocht: