Olifanten en vuurpijlen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Linda Ham - WaarBenJij.nu Olifanten en vuurpijlen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Linda Ham - WaarBenJij.nu

Olifanten en vuurpijlen

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

05 Januari 2009 | Ghana, Tamale

Hej allemaal!

Ten eerste: GELUKKIG NIEUWJAAR!!

Wat een week heb ik weer achter de rug zeg, allemaal leuke dingen gedaan!

Mijn antibiotica is afgelopen en ik voel me weer helemaal top!
Net zoals jullie hebben wij hier ook oud en nieuw gevierd. Het leeft niet echt onder de mensen hier, vantevoren hadden we namelijk gevraagd wat ons gastgezin met o&n zou doen, maar dat bleek niet zoveel te zijn.. Daarom gingen wij met alle vrijwilligers een leuke avond ervan maken. Annemiek en ik hebben overdag alle inkopen gedaan, koekjes, brownies, popcorn, lekkere drankjes en als klap op de vuurpijl nep-champagne (want 3/4 deel heeft tyfus en de rest lust geen alcohol)!!

Eerst lekker uit eten bij het Catholic Guest House, echt het lekkerste eten hier ooit op, kip kerrie met friet (echt mam, de kip smaakte net als thuis!) en daarna met zn vijfen in een Daewoo tico (dat is echt hilarisch..*google* :P) op pad naar de office. Hele avond Maffia gespeeld en afgeteld tot het eindelijk 12 uur was, dat is hier namelijk echt al laat aangezien je hier rond 9 uur savonds al slaapt normaal.
Koen en Marc wilden geen o&n zonder vuurwerk dus hebben echte vuurpijltjes gekocht die vet duur waren voor ghanese begrippen. We begonnen al om 11 uur met die dingen afsteken tot de buurman in zn gestreepte pyjama kwam vertellen dat hij een zwak hart heeft en hartaanvallen krijgt van ons lawaai. Oepsiee...!

Om 12 uur geproost met de lekkere jip-en-janneke-look-a-like champagne en toen belden mn lieve vriendinnetjes nog. Uiteindelijk lag ik om half 2 helemaal kapot op mn bedje. Supergezellige o&n in Afrika!

1-1 was echt verschrikkelijk, ik voelde me alsof ik een megakater had en de hele nacht zwaar gestapt had.. dus hebben lekker brak dagje gehouden en niks gedaan.

2-1 gingen we naar Mole!!!!!!!!! En daar ben ik net vanochtend van teruggekomen. Echt superweekend gehad daar! om 6 uur hebben miek en ik kaartjes gehaald op het busstation en om half 1 zaten we op de bus te wachten die binnen nu en een uur zou vertrekken. naja, het zou niet echt Ghanees zijn als hij niet pas om kwart over 4 zou vertrekken toch, dus we hadden ietsje vertraging. 's Avonds om half 10 kwamen we aan in Mole en konden we kip en friet of kip en rijst eten, die overigens heerlijk smaakte.
Daarna lekker geslapen om om 6 uur 's ochtends weer naast je bed te staan voor de ochtendhike. Lekker 3 uur lopen door het mooie park.

Het uitzicht vanaf de kamer is echt zoo mooi, en de natuur is echt Afrikaans zoals je op tv ziet. Allerlei beesten gezien onderweg maar helaas geen olifant en dat zou het tripje toch echt afmaken.
In de middag relaxen aan het zwembad en vooral lekker genikst. Af en toe moesten we even van ons ligbedje af want dan kwam er weer een baviaan aangerend die onze pakken sap en de pakjes koeken van Marjolein jatte. Ecbt zo leuk om die beesten gewoon naast je te zien lopen en niet achter een hekje zoals in de dierentuin. Pumba (uit de leeuwenkoning) kwam ook nog even langs..

het eten in Mole was wel apart, ten eerste moest je bij je ontbijt je lunch al bestellen en terwijl je aan het lunchen was moest je je avondeten al bestellen. dat allemaal zodat je niet een paar uur op je eten hoeft te wachten. Ook was er regelmatig niets anwezig.. de salades kon je niet bestellen, er was geen sla. De tomaat-kaas sandwich kon je niet bestellen, er was geen kaas.. hmm.. dan blijft er niet veel keus qua lunch over. Zoals jullie vast wel uit mijn verhalen begrijpen is gezond eten hier zo goed als onmogelijk. Ik eet daarom maar zoveel mogelijk fruit tussendoor en veel rijst (ze hebben hier echt alleen maar rijst, spaghetti of friet).

Nou goed, de eerste dag zat erop, dus op dag 2 gingen we weer om 6 uur op voor de hike vol goede moed omdat we allemaal een olifant wilden zien. Heel vrolijk vertelde onze gids dat er rond deze tijd van t jaar eigenlijk geen olifanten zijn in dit deel van het park, dus dat we beter dan in maart of april terug kunnen komen. Shit.. daar ging onze hoop. Toch maar een tocht gelopen en weer veel mooie dieren gezien. vooral veel soorten apen, leeuwenkoning-pumba's, soorten bokken en krokodillen. Toen we weer bovenkwamen en aanschoven voor ons ontbijt aan t zwembad riep een vrouw dat beneden een olifant rondliep! echt supergoed uitzicht hadden we erop vanaf het zwembad, zodat ik en miek besloten dat we niet mee naar beneden gingen lopen om hem van dichtbij te bekijken. de anderen hadden mooie foto's gemaakt en ik heb vanaf het zwembad een paar mooie foto's van de olifant kunnen maken (en dat allemaal zonder een werkend beeldscherm, want mn camera is nu 1,5 maand na aankoop al kapot! :()

Voor de rest weer de hele dag gerelaxt, gezwommen, gegeten en geslapen want vannacht moesten we al om 3 uur opstaan voor de terugreis.

Dat is trouwens ook wel een mooi verhaal. We reden met een klein uur vertraging om 5 uur weg en ik sliep al meteen met mn ipod op toen we ineens weer stil stonden. Bleek dat de bus geen werkende lampen had en het was natuurlijk nog pikkedonker.. Het eerste stuk heeft de chauffeur gewoon gereden en heeft de conducteur uit het raam gehangen met een zaklamp in zijn hand zodat de bus wat licht had. bizar he! Zo wilde die man de hele rit naar tamale maken. Hier zijn geen lantaarnpalen zoals in Nederland, dus een tegenligger zou denken dat er iemand liep met een zaklamp en niet zien dat daar een grote bus reed zonder licht.
Een van de passagiers heeft de chauffeur omgepraat zodat hij ging wachten tot het licht was. Toen konden we veilig doorrijden.

En naja, na aankomst zijn we meteen even naar de kliniek gegaan en nu heeft Annemiek tyfus (wel of geen inenting maakt dus helemaal geen verschil, er zijn er nog maar 2 die nog geen tyfus hebben gehad hier).
En nu ben ik weer bij het heden.

Morgen gaat het werken in het weeshuis weer beginnen en gaan Miek en ik ons plan om individuele aandacht aan de kinderen te geven in de vorm van boekjes lezen, puzzels maken etc voorstellen aan de vrouw die dat eerst moet goedkeuren en als alles volgens plan verloopt gaan we morgenmiddag inkopen doen. Want het duurt me nu allemaal wat te lang, dat *niks doen* (naja goed, ik doe niet niks, maar ik doe nog niet waar ik vor gekomen ben). Ook gaan we binnenkort onze gastzusjes mee op pad nemen want die heb ik in de maand dat ik hier ben nog niks anders zien doen dan wassen, poetsen, rondhangen op het plein en niksen. Geen vriendinnetjes, geen leuke uitstapjes.. niks. Dus daar gaan we wat verandering in brengen.

Ad, ik heb aan 2 vrijwilligers die op een school werken wat info gevraagd en dat ga ik je mailen (zo of de volgende x, want internet is enorm langzaam).

Marleen, ben zo benieuwd naar je filmpje!!!

Mam, als ik terugkom wil ik andijviestamppot eten :)

Dankje voor de reacties allemaal!!
Tot snel weer

KUS!

  • 05 Januari 2009 - 14:43

    Bianca:

    Happy new Year Lin,
    je verhalen zien er goed uit! Lekker genieten daar.Even niets doen is ook lekker :0 Geniet maar van het lekkere weer, hier ligt nu een dikke pak sneeuw!! kuss

  • 05 Januari 2009 - 14:52

    Joost A:

    Hee linda,

    Jij ook beste wensen he!!

    (want 3/4 deel heeft tyfus en de rest lust geen alcohol)!! hahah alleen dergelijke uitspraken vind ik echt op een cultuurshock duiden:D.

    leuke verhalen joh!veel plezier nog

  • 05 Januari 2009 - 14:55

    Anouk:

    Linnie!

    Wat heb je weer een hoop aparte dingen meegemaakt daar! Leeft de buurman nog? En hoeveel kippen hebben ze wel niet in Afrika!?! Volgens mij heb jij er in die maand al zeker 30 op!

    Ik ga je snel weer even een Holland update mailen, al zullen die verhalen iets minder spannend zijn dan die van jou.

    Vond het trouwens super leuk om je even te spreken met O&N!

    Liefs!

  • 05 Januari 2009 - 15:20

    Marissa:

    Haaa linnie!!
    Jij ook nogmaals een happy newyear gewenst!! Al hadden we al even gesmst :) Vond ik leuk!
    Ik heb je daewoo tico gegoogled, haha, dat moet er moooooii uit hebben gezien. Verder draait mijn verbeelding op volle toeren na het lezen van jouw verhaal net, met die pumba's en apen die daar rondlopen! Ik zie t al helemaal voor me..incl. gezang net als in de leeuwenkonining!
    XXX

  • 05 Januari 2009 - 15:40

    Karlijn:

    Gelukkig nieuwjaar!!! Leukleukleuk om te lezen, heeeeeel veel plezier nog! X

  • 05 Januari 2009 - 15:52

    Pauline:

    Heej Linda,
    NOg de beste wensen hoor voor 2009 !!!!
    Leuk verhaal, die conducteur uit het raam hangen met een zak lamp...moet niet gekker worden hahah
    Kan je je niet voorstellen dat dat hierzo in schiedam gebeurd haha.
    dikkekuss xxxxx

  • 05 Januari 2009 - 16:00

    Pap:

    gelukkig nieuwjaar meisje. Leuke avonturen maak je mee zeg. Had niet iemand links van de chauffeur kunnen schijnen, dan lijkt het net of er een groot voertuig aankomt. Veel plezier nog, wij houden het hier nog wel uit met -6.
    Kusjes Fattie

  • 05 Januari 2009 - 18:03

    Shannon:

    hey nicht hoe is het daar heb je het naar je zin daarzo met de kinderen heb je nog vuurwerk gekeken daarzo groetjes shannon

  • 05 Januari 2009 - 18:32

    Ad Goossens:

    Dag Linda, ik wens je alle goeds voor 2009. Eerst en vooral natuurlijk dat je nog veel leuke dingen mag meemaken in Ghana en veel goede dingen voor de kinderen kunt doen. En als je weer terug in Nederland bent, dat je snel weer je draai gevonden hebt en lekker aan het werk kunt.

    Groet, Ad

  • 05 Januari 2009 - 21:17

    Opa En Oma Ham:

    hallo linda

    we hebben weer genoten
    van je reisverslag
    erg leuk hoor dat je het
    zo veel beleefd daar
    groetjes van ons beiden tot ziens

  • 06 Januari 2009 - 08:10

    Ome Cees :

    Hoi Linda,

    Ook van ons een heeeeeeeeel gezond en gelukkig nieuwjaar gewenst.
    Leuk om je ervaringen te lezen.
    Nog veel leerzaam plezier en tot later

    Groetjes

    Ome Cees

  • 06 Januari 2009 - 12:49

    Marleen:

    Lin! Wat gaaf van dat park en die dieren!! En uhm lekker van die buschauffeur haha.. Ben benieuwd wat jullie kunnen / "mogen" doen voor het weeshuis!
    En ik ben zelf ook erg benieuwd naar het filmpje haha! :D tot snel! kus

  • 07 Januari 2009 - 14:47

    Ma:

    hee linda,leuk die verhalen van je belevenissen(fout he).maar van die andijvie stampot weet ik nog niet hoor, ik zat zelf te denken aan kippensoep gevold door gebraden kip met rijst en als toetje vers fruit, want volgens mij eet je dat niet voldoende daar!!Hier gaat alles zijn gangetje, nou groetjes van je maatje

  • 07 Januari 2009 - 17:47

    Flo:

    Lin, klinkt echt mega bijzonder allemaal! Dat is weer eens anders zonnen aan het zwembad dan in Nl met van die stelende bavianen. Super grappig!
    Wat een goed idee van die individuele aandacht, hoop dat dat plan er doorheen komt! Succes met het werken in het weeshuis, hoop dat je nu echt aan de slag gaat kunnen.
    Hier in Nl mis je behalve de kou (vannacht op plaatsen -20 gr, mijn ramen van mn kamer waren gewoon aan de binnenkant bevroren:P)niets bijzonders hoor. Veel plezier daar en fijn dat je je weer beter voelt!

    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Linda

Actief sinds 17 April 2008
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 35126

Voorgaande reizen:

23 Maart 2015 - 01 November 2015

Reisleidster op Gran Canaria

13 April 2014 - 30 Oktober 2014

Reisleidster in Marmaris #3

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Rondreis door Mexico

13 April 2013 - 30 Oktober 2013

Reisleidster in Marmaris #2

09 Mei 2012 - 31 Oktober 2012

Reisleidster in Turkije

21 April 2011 - 15 Mei 2011

Rondreis door Azië

30 April 2010 - 14 Mei 2010

Thailand

02 December 2008 - 18 Februari 2009

Ghana

Landen bezocht: