De laatste uurtjes in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Linda Ham - WaarBenJij.nu De laatste uurtjes in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Linda Ham - WaarBenJij.nu

De laatste uurtjes in Ghana

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

17 Februari 2009 | Ghana, Tamale

Heej!

Even nog op de valreep een waarbenjij verhaaltje. Ik ben net op het vliegveld in accra gearriveerd en mn koffer (van zowaar 18 kilo!!) is al ingecheckt. Heb nu nog 5 uur tot ik vlieg dus ik gok dat mijn boek wel uitkomt vandaag.

Ik heb een mooi certificaat in mn tas zitten van het weeshuis. Het slaat helemaal nergens op, maar goed het is toch leuk om te hebben.
Onze laatste dag werken verliep niet helemaal zoals gepland. miek werd sochtends wakker met een enorm dik oog dat ze niet meer open kreeg en heel erg pijn deed.. En ja een dag voor de 'vakantie' is dat toch niet handig, dus we besloten naar de oogkliniek te gaan. Daar hebben we een hele tijd zitten wachten tot de dokter die marij aanbevolen had gearriveerd was. Ondertussen hadden we al contact gelegd met verpleger Hassan. Miek moest de sterkte van haar ogen laten controleren, want das schijnbaar hier heel belangrijk voor de arts je wil zien, dus daar hebben we eerst een tijd in de rij gezeten (denk aan ruim een uur). De verpleger kwam tot de conclusie dat miek dr linkeroog niet open kon, dus toen twijfelde hij of hij haar wel als patient aan kon nemen want nu wist ie de sterkte niet!!! Hoe idioot he!
Naja, toen in de rij voor de dokter wat echt lang duurde. Miek had echt veel pijn en ik kon niks doen.. behalve even gaan slijmen bij hassan dan. En dat heb ik toen ook maar gedaan. heb hem verteld dat we naar Accra moesten en dat ze heel veel pijn had. Nog geen 10 minuten later had Hassan ervoor gezorgd dat ik de kamer van de arts in kon om hem te zeggen dat we die middag al met de bus naar accra moesten en dat mn vriendin heel veel pijn had. (Naja.. dat is toch maar een heel klein beetje gelogen.. )

Conclusie, miek had wat metaal in haar oog dat de arts eruit gepulkt heeft en toen kon ze met wat druppeltjes weer naar huis.

Toen gingen we dus naar het weeshuis toe waar ze helemaal verbaasd waren dat we geen kadoos hadden voor hen en voor de kinderen. wat een stomme mensen zeg!! Lekker achterbaks: Ow I'm gonna miss you sooo much!
Uiteindelijk van de supervisor onze certificaten gehad (beiden exact hetzelfde, lekker persoonlijk) en een slap handje met de tekst: thank you for your love.
Afscheid van de kindjes ging wel goed, ze waren allemaal erg moe en hangerig, dus geen hyper 'Linda'-geroep gelukkig.. wat het een stuk makkelijker maakt.

Toen was het dan eindelijk tijd voor een weekje vakantie :D
En dat was echt super!

Samen met Miek ben ik naar het zuiden gereisd en zijn we in Cape Coast cultureel bezig geweest. We hebben daar een slavenkasteel bezocht, wat helaas niet erg boeiend was. De groep was heel groot en de gids was gewoon raar. Ik verstond niks van wat hij vertelde dus heb gewoon maar beetje rondgekeken. Wel heftig om te bedenken dat daar slaven hebben gezeten in hele donkere ruimtes en dat ze gewoon aan het wachten waren tot ze of verkocht werden of dood gingen.

Ook hebben we in Cape natuurlijk veel lekker gegeten. Er was een leuk restaurant die miek en ik voor bijna elke maaltijd bezochten. Je zat daar gewoon aan het strand, dus je had een super uitzicht op de zee die we heel mooi vonden.

De volgende dag bezochten we het slavenkasteel in Elmina. Dat was zoveel indrukwekkender! De groep was deze keer een stuk kleiner en de gids vertelde echt een stuk duidelijker. De Nederlanders hadden daar een grote rol.. dus je zag een boel nederlandse dingen (teksten op grafstenen en muren).

Verder hebben we tijdens ons verblijf in Cape Coast gezellig met zn tweetjes in een mini-tweepersoons-bed geslapen, lekker knus haha.

Na deze dagen was het eindelijk tijd om het paradijs te gaan bezoeken. The Green Turtle Lodge. En inderdaad, het is daar echt een paradijsje. Het strand is heel schoon, licht zand, palmbomen langs het strand, hutjes met rieten dakjes, rietenparasollen op het strand. Echt heel mooi! het is niet te beschrijven zo, maar als ik de fotos heb zullen jullie ze zien..

De dagen bij de green turtle lodge zijn voorbij gevlogen, terwijl we eigenlijk helemaal niks deden. Alleen maar liggen op het strand, af en toe een zwempoging doen in de zee met megagrote golven en lekker eten en drinken.
Wel hebben we nog een kano-tocht gemaakt door de Mangroven. Dat was wel een bijzondere ervaring, ik kende dat wel van tv maar is toch anders om in het echt te zien.

Ook hebben we een turtle hike gedaan en hebben ook echt een zeeschildpad op het strand eitjes zien leggen :d Echt mooi om te zien :D

Ik heb nog maar 4 minuten, dus ga gauw stoppen.

Heb een hele mooie, bijzondere tijd gehad hier in Ghana maar ben ook heel blij dat over 5 uur mijn vliegtuig vertrekt.

Bedankt dat jullie altijd mijn verhaaltjes hebben gelezen en berichtjes hebben gestuurd. Dat vond ik echt super om te lezen steeds.

Tot donderdag en vrijdag allemaal :D

Dikke Kus Linda

  • 17 Februari 2009 - 14:54

    Joost DZ:

    Ik ga denk ook 2 maanden naar Ghana, maar dan wel 2 maanden in die Green Turtle Lodge (A) want dat klinkt wel erg goed :D
    Goeie reis terug

    x Joost

  • 17 Februari 2009 - 15:43

    Wieke:

    als je dit leest ben je weer veilig in Nederland, dus: 'Welkom thuis'!!!
    tijd voor een pedagogiekreunietje

  • 17 Februari 2009 - 16:28

    Anita Koenraadt:

    Hoi Linda.

    Als ik dit schrijf zit jij denk ik in het vliegtuig.
    Het was leuk je reisverslagen te lezen.
    Morgen lekker weer thuis.

    Groetjes Anita.

  • 17 Februari 2009 - 16:37

    Bianca:

    tof dat het zo leuk was en je heerlijk hebt genoten!! Nu weer home sweet home, heerlijk!!

  • 17 Februari 2009 - 20:34

    Anne, Leen, Nouk:

    Linnie!

    Jij ligt nu lekker in het vliegtuig te slapen, voldaan van je verre reis & wij maken een spandoek zodat we morgen in stijl je welkomscommitee kunnen zijn! :D:D We zijn heeeeeel blij dat we je over 10 uurtjes weer zien!

    Dikke kus!

  • 18 Februari 2009 - 09:46

    Flo:

    Hee meis!

    Welkom terug! Hoop dat je n goede terugreis hebt gehad. En ik sluit me aan bij Wiek.. idd zeer tijd voor een reunietje.. We spreken elkaar snel!

    Dikke kus en veel plezier terug hier. Tot snel

  • 19 Februari 2009 - 12:30

    Annemiek:

    Linda!! Jij bent gewoon al weer thuis. lekker groente gegeten en plassen op een echte wc:) ik ben wel een beetje jaloers hoor! Maar ben blij dat je vliegreis goed is gegaan. geniet van de luxe in NL... al zal ik je hier wel een beetje missen hoor!

    xxx annemiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Linda

Actief sinds 17 April 2008
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 35143

Voorgaande reizen:

23 Maart 2015 - 01 November 2015

Reisleidster op Gran Canaria

13 April 2014 - 30 Oktober 2014

Reisleidster in Marmaris #3

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Rondreis door Mexico

13 April 2013 - 30 Oktober 2013

Reisleidster in Marmaris #2

09 Mei 2012 - 31 Oktober 2012

Reisleidster in Turkije

21 April 2011 - 15 Mei 2011

Rondreis door Azië

30 April 2010 - 14 Mei 2010

Thailand

02 December 2008 - 18 Februari 2009

Ghana

Landen bezocht: